Forum MZK Grudziądz Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 Autosan H-9 Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Gość






PostWysłany: Czw 17:51, 14 Wrz 2006 Powrót do góry

Jak na owe czasy konstrukcja bardzo nowoczesna, porównywalna wówczas z niemiecką Setrą. Jedyną wadą Autosana była jego mała pojemność. W Grudziądzu eksploatowano łącznie 65 tych wozów. Pierwszym Autosanem był wóz o nr 95 w wersji międzymiastowej (H9.2x). Ostatnim był natomiast wóz o nr 171, który wraz z kilkunastoma innymi został sprzedany w 1988r., kończąc tym samym erę Autosanów w Grudziądzu. Później był jeszcze epizod z dwoma Autosanami w wersji międzymiastowej o numerach taborowych 233 i 248. Zakupione zostały do obsługi linii zamkniętych tzw "pracowniczych", jednak po krótkim czasie zostały wycofane z eksploatacji. 233 został przekazany Centrum Kultury, a 248 do Urzędu Gminy Rogóźno. 248 widziałem jeszcze w ubiegłym roku. Zastanawiam się czy trzy miejskie Autosany eksploatowane obecnie przez grudziądzki PKS w Wąbrzeźnie nie są pozostałością "wyprzedaży" z 1988r?
MICH@Ł
Sympatyk



Dołączył: 16 Wrz 2006
Posty: 203 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Sob 23:10, 23 Wrz 2006 Powrót do góry

Atosany H-9 pomimo, że upłynęło już 18 lat od momentu wycofania ich z ekspolatacji w Grudziądzu są do dziś ciepło wspominane przez mieszkańców naszego miasta. Szkoda, że dysponujemy na dzień dzisiejszy zaledwie kilkoma zdjęciami tego modelu w barwach naszego miejskiego przewoźnika. W owych czasach autobusy były w jednolitym malowaniu, dla autobusów miejskich zarezerwowany był wyłącznie kolor czerwony, różniący się co najwyżej odcieniem- część była fabrycznie malowana na kolorem jasnoczerwonym ( w naszym mieście tak były pomalowane np #159, #160, #171), oraz ciemnoczerwone, (np wozy w numeracji #166-#169). Wymienione autobusy "dotrwały" w barwach producenta aż do wycofania ich z eksploatacji, jednak większość autobusów została przemalowana po kapitalnych remontach, którym zastały poddane. Najciekawszymi barwami wyróżniał się wóz #154, który został pomalowany w żółto- białe pasy, a więc podobnie jak autobusy PKS. Z kolei wozy: #135,#137, oraz #150 były pomalowane na kolor błękitno- czerwony. Wóz #150 w końcowym okresie eksploatacji służył jako nauka jazdy. Dwa wozy miały barwy brązowo- fioletowe, a były to: #153 i #156, dwa inne z kolei były czerwono- szare(#132 i #136), a brązowo- biały był #170. Ponadto dwa wozy były po remoncie pomalowane na kolor czerwono- biały, a były to #152, którego malowanie było najbliższe oryginału, oraz # 162, ale ten wóz był czerwony tylko do połowy, a od połowy biały. Dodać należy, że dwa ostatnie grudziądzkie Autosany, a więc #170 i # 171 zostały wycofane z eksploatacji na skutek kolizji, w których brały udział. Później taki los spotkał również #204, #225 i #236, ale o tym przy innej okazji.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Gość






PostWysłany: Nie 15:31, 24 Wrz 2006 Powrót do góry

MICH@Ł, a ja wiem dlaczego tak wtedy malowali Autosany! W takie " nie miejskie" kolory. W 1980 roku była Olimpiada w Moskwie, a tam królował kolor czerwony. "Wielki Brat" zagarnął wówczas z państw satelickich całą produkcję czerwonej farby. No i w Polsce malowali autobusy taką farbą, jaka mieli pod ręką. No i powychodziły takie "unikaty" o jakich napisałeś. A w ogóle wówczas grudziądzkie Autosany były remontowane w Sanoku i w Elblągu.
Gość






PostWysłany: Pią 22:56, 07 Wrz 2007 Powrót do góry

Jest to niedopuszczalna sytuacja: jeden post za drugim, ale zostałem poproszony o to i realizuję tą prośbę. Co wiem o grudziądzich Autosanach. Nie jest tego wiele, ale zawsze coś. Może się przyda?
135 zakup: NN; kasacja 5.05.1987r; TOA 605F
149 AUTOSAN H9 20-01-1988 TOA 802G sprzedaż
150 AUTOSAN H9 29-12-1987 TOA 850G
151 AUTOSAN H9 31-07-1988 TOA 851G kasacja
152 AUTOSAN H9 29-12-1987 TOA 852G sprzedaż
153 AUTOSAN H9 30-03-1988 TOA 853G
154 AUTOSAN H9 30-11-1987 TOA 854G wojsko
155 AUTOSAN H9 18-12-1987 TOA 855G sprzedaż
156 AUTOSAN H9 17-01-1988 TOA 856G kasacja
157 AUTOSAN H9 22-06-1988 TOA 848G sprzedaż
158 AUTOSAN H9 22-06-1988 TOA 849G
159 AUTOSAN H9 27-06-1988 TOE 916F
160 AUTOSAN H9 17-05-1988 TOB 093F kasacja
161 AUTOSAN H9 02-03-1988 TOE 918F
162 AUTOSAN H9 23-09-1988 TOE 919F sprzedaż
164 AUTOSAN H9 03-04-1987 TOE 938F sprzedaż
165 AUTOSAN H9 03-04-1987 TOE 937F
166 AUTOSAN H9 17-10-1988 TOE 139Y
167 AUTOSAN H9 19-10-1988 TOE 140Y
168 AUTOSAN H9 11-12-1988 TOE 141Y
169 AUTOSAN H9 19-10-1988 TOE 142Y
170 AUTOSAN H9 19-10-1988 TOE 158Y kasacja
171 AUTOSAN H9 22-06-1988 TOE 159Y sprzedaż

Niestety nie znam dat zakupu tych pojazdów. Jedynie daty zdjęcia z ewidencji. Ale mam nadzieję, że to wystarczy...
Gość






PostWysłany: Sob 12:23, 08 Wrz 2007 Powrót do góry

A jaki był powód sprzedaży autobusów tej marki przez MPK Question Skoro jezdzą do dziś w Brodnicy i się niezle sprawują jak na swój wiek.
rammsteinfan
Ideolog



Dołączył: 20 Wrz 2006
Posty: 256 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Grudziądz

PostWysłany: Pon 22:29, 10 Wrz 2007 Powrót do góry

W latach osiemdziesiątych łatwiej było o nowe wozy (centralny rozdzielnik), a jeśli one napływały (choć pewnie równiaż nie w takich ilościach, jakby się wymarzyło) i były pojemniejsze od Autosanów, to zrezygnowano właśnie z tych mniejszych wozów... Ujednolicenie taboru też mogło być istotnym czynnikiem.
(Jakby co, to jednak tylko moje teoretyczne rozważania, niekoniecnie poparte konkretnymi wiadomościami).


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
MICH@Ł
Sympatyk



Dołączył: 16 Wrz 2006
Posty: 203 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Wto 18:31, 11 Wrz 2007 Powrót do góry

Tak czy inaczej wielka szkoda, że już ich prawie nie ma w polskich miastach. Chociaż byłem w piątek w Brodnicy i widziałem jednego z przedstawiceli tego, wymarłego już prawie gatunku na linii. Ciekawe, czy ów egzemplarz miał kiedyś epizod w barwach naszego miejskiego przewoźnika...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Gość






PostWysłany: Pią 21:50, 14 Wrz 2007 Powrót do góry

Rammsteinfan ma tu duzo racji. Zajezdnia mieścila się przy ul. Karabinierów i w zasadzie było mało miejsca na "stare" autosany i "nowe "berliety. Coś za coś. Tym bardziej, że wówczas przerobiono warsztaty na takie, które mogły przyjmowac berliety. A aitobusów było wtedy aż nadto. Jak dobrze naliczyłem 88 szt. Co przy dzisiejszym stanie wydaje sie być nieosiągalnym bogactwem. Chociaż w chwili obecnej liczba 88 sztuk autobusów wydaje się być jak najbardziej akuratna w stosunku do ilości mieszkańców Grudziądza.
MICH@Ł
Sympatyk



Dołączył: 16 Wrz 2006
Posty: 203 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2

PostWysłany: Pon 20:03, 17 Wrz 2007 Powrót do góry

Autosany, przynajmniej pod koniec ich ekspoloaatacji w naszym mieście były parkowane w wydzielonym miejscu w zajezdni od strony Trynki. Pamiętam jak robiłem eskapady linią pośpieszną "A" do Tarpna, żeby zza płotu zajezdni pogapić się na autobusy. Bądź co bądź wielka szkoda, że tak szybko zrezygnowano z użytkowania tej marki w Grudziądzu.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)